Nutriție

Show_diatrofi-mythoi-k-alitheies-%ce%92
Nutriție

Mituri și adevăruri despre alimentația pe timp de vară- partea B

Sarea și vara- se potrivesc?
Sarea este sare... fie iarnă, fie vară. Consumul regulat și în cantitate sporită duce la creșterea tensiunii arteriale, datorită sodiului, atât la cei mici cât și la adulți, în special atunci când corpul „duce” și câteva kilograme în plus. De asemenea, s-a dovedit că sensibilitatea la sodiu crește odată cu vârsta, ceea ce face ca persoanele în vârstă să fie mai predispuse la astfel de situații.
Prin urmare, limitarea sării nu are anotimpuri, clarifică specialista. Pentru persoanele sănătoase sarea nu este contraindicată, însă trebuie consumată cu măsură pentru ca organismul să se mențină sănătos. Cu alte cuvinte, pentru prevenire.
Opinia contrară care se vehiculează este hipotensiunea arterială (tensiunea scăzută), de care „suferă” în special femeile tinere. Senzația este aceea de amețeală și de vertij ușor, în special după o mișcare bruscă (hipotensiunea ortostatică). Adevăratul „tratament”, în acord cu d-na Magripli, constă în consumul de lichide, pentru nu se reduce volumul de sânge în vase.

Pepenele este „numai apă”.
Un alt mit care circulă în ultimii ani se referă la pepene. Există o zicală similară din bătrâni: „Peștele este un fruct”. Este bine să lăsăm alimentele în categoria căreia aparțin, spune pe un ton de glumă specialista.
Pepenele deci, nu este apă, este fruct cu un conținut ridicat de apă. Este sănătos și un aliment extraordinar pentru vară, ușor, care stimulează hidratarea organismului. Conținutul de apă în pepene este într-adevăr foarte ridicat (aprox. 90%), cu toate acestea însă conține zaharuri și, mai precis, o cantitate mare de zaharuri simple.
În plus, conține și multe alte componente nutritive cum ar fi vitaminele A, C și B6, și în plus este o sursă foarte bună de licopen. Nu ar putea deci să aparțină categoriei „apă”.
Porția acestui fruct, pe baza zahărului conținut, corespunde la 280 g pepene (două cești de ceai, dacă îl tăiați în cuburi) și oferă organismului 40 de calorii, notează doamna Magripli.

Majoritatea fructelor de vară îngrașă?
Auzim adesea că majoritatea fructelor de vară produc îngrășarea, deoarece în general sunt mai dulci în comparație cu fructele din alte anotimpuri. Cu toate acestea, capcana fructelor de vară stă în cantitate.
Iarna este ușor să consumăm un măr sau o portocală, chiar și în cazul în care sunt mai mari față de porția normală. Pot însă să aleg un pepene sau un strugure?
Alegând 280 g de pepene sau un măr mic, caloriile și zahărul pe care le consumăm sunt similare, spune specialista. Problema este să reușim să rămânem la cantități logice și să evităm consumul unor cantități exagerate. Porția de strugure corespunde unui ciorchine mic, iar pentru smochine este de două fructe.

În cele din urmă apa rece ne potolește setea sau nu?
Nu are legătură cu temperatura, ci cu tipul de băutură, ne explică doamna Magripli. De exemplu, apa rece este mai ușor de consumat în cantitate mare față de cea caldă sau de cea la temperatura camerei. În ultimul caz, este posibil ca senzația de sete să se reducă mai repede, dar, după cum au arătat unele cercetări, dacă apa este rece vom beam mai mult. În cele din urmă și pentru condiții normale de sănătate, răspunsul la „ce este de preferat” este o chestiune pur personală, spune specialista.
Pentru o persoană care dorește să își potolească setea într-o zi caniculară, specialista ne recomandă apa. Apă care fie conține un anumit gust, fie este sparkling. Ceea ce este sigur este că va avea acțiune imediată asupra senzației de sete și, în principal, asupra nevoilor organismului.

Desertul ideal al verii este înghețata?
Înghețata este răcoritoare și reprezintă o alegere foarte bună pentru ceva dulce, în special vara- dar cu măsură, evident
De multe ori este de preferat granita în loc de înghețată. „Greșit”, notează d-na Magripli, deoarece din punct de vedere al caloriilor granita poate fi la un nivel mai redus, dar în paralel reprezintă un aliment cu „calorii inutile”. Prin ultimul termen sunt caracterizate toate alimentele care conferă organismului energie doar sub formă de calorii, dar nu conține niciun element nutritiv.
„Desertul pe care l-aș recomanda este un smouthie cu fructe proaspete, iaurt/lapte (sau cu lapte de migdale)”, ne spune specialista.

 


who is who
Emmanouella Magripli
Dietetician-Nutriţionist
D-na Dr. Emmanouela Magripli este absolventă a universităților McGIll și University of London, în domeniul Dieteticii Clinice și respectiv în Epidemiologie. Este doctor al Universității de Agronomie a Universității din Atena, membru al echipei de cercetare a Secției de Nutriție Umană și profesoară la secțiile universitate și postuniversitare. În paralel, este colaborator științific onorific la Universitatea din Oxford, Center of Statistic in Medicine.
http://www.eatsmart.gr
e-mail: emagriplis@eatsmart.gr