Fitness

Show_%ce%91%ce%98%ce%9b%ce%97%ce%9c%ce%91%ce%a4%ce%91-%ce%91%ce%9d%ce%a4%ce%9f%ce%a7%ce%97%ce%a3_forweb
Fitness

Alimentația adecvată pentru sporturile de anduranță!

Deplasarea în oraș, cu ritmul său agitat, îndepărtarea de natură și modelul de viață mai sănătos, sunt doar câteva dintre cele mai importante schimbări care le-am experimentat în ultimele decenii.
"De la mijlocul anilor 1960, în Grecia a existat un mare val de urbanizare, care a fost însoțit de industrializarea produselor alimentare. Până la începutul acestui secol, grecii au sporit  aportul de calorii pe cap de locuitor cu cel puțin 25%. În prezent, majoritatea oamenilor, mai ales în țările occidentale, trăiesc în mari centre urbane, în orașe. Acest lucru înseamnă că, probabil, nu își produc hrana ci sunt doar simpli consumatori, iar datorită ritmului rapid și deseori a programelor epuizante de muncă apelează frecvent la fast-food, cumpără mâncare gata preparată, nu mănâncă un mic dejun bun, consumă mai puține fructe și beau mai mult suc, nu fac suficient exercițiu fizică ș.a.m.d.", spune dl. Dimitris Bertzeletos, dietetician - nutriționist.
Consecințele acestor schimbări sunt numeroase și sunt legate, potrivit expertului, de creșterea cantității de calorii pe cap de locuitor, de creșterea consumului de zahăr în ultimele decenii, accesul la calorii ușoare și alimentele procesate, adesea de o calitate slabă, care în combinație cu o viață sedentară - frecvent în fața unui calculator sau a unui televizor - conduc la rate ridicate ale obezității și a bolilor cronice (diabet, boli cardiovasculare, diferite tipuri de cancer).

Ceva se schimbă...
Încet-încet, tot mai mulți oameni au început să includă exercițiul fizic și sportul în viața de zi cu zi. Creșterea gradului de conștientizare cu privire la efectele nocive ale unei vieți sedentare, conștientizarea problemei și necesitatea de a merge un pic "împotriva" inerției și de stagnare a rutinei, încep să aibă un efect pozitiv asupra psihologiei omului modern, care caută o cale de ieșire și de expansiune prin sport. „Organizațiile de sănătate, nivelul de educație ridicat al tot mai multor oameni, recunoașterea distanței pe care am creat-o cu natura noastră umană, a activat în mod reflex un comportament mai aproape de obiceiurile pământești, în controversă cu situația actuală. Astfel, sportul reprezintă pentru mulți adulți un "adăpost" împotriva vieții cotidiene dure", adaugă dl. Bertzeletos, subliniind în același timp că această revenire la activitățile sportive trebuie să fie însoțită de modificările necesare în dieta noastră. „Există nutrienți pentru care nevoile sunt în creștere, de ex. carbohidrați, fier, există unele schimbări utile ce privesc ora la care se iau mesele, de ex. alimente înainte și alimente după exerciții fizice, sunt nevoi crescute de lichide și ore ideale de administrare a lor, de ex. protocoale de hidratare ș.a. ", explică el.
Multe persoane care au inclus exercițiul fizic în viața lor  au ales să se ocupe de sportul de anduranță, cum ar fi alergarea la maraton, alergarea, înotul, ciclismul ș.a. La ce ne referim cu adevărat atunci când spunem "sport de anduranță" și care este modul în care acesta afectează sau ar trebui să afecteze dieta noastră? „După cum s-a menționat, sportul este pentru multe persoane o modalitate de ieșire din rutină și în același timp o modalitate de a găsi o nouă „identitate" și calitate a vieții. Sporturile "de anduranță " durează mai mult timp și se execută cu o intensitate medie. Această caracteristică le plasează printre cele mai populare sporturi la toate vârstele", ne spune dl. Bertzeletos, adăugând în continuare că, datorită faptului că echipamentul lor este relativ simplu, acestea sunt sporturi cum ar fi alergarea de rezistență ș.a. fiind destul de accesibile.

Alimentele „interzise”
Multe dintre alimentele pe care trebuie să le evite în dieta sa un adult mediu (în jurul vârstei de 40 de ani) sunt cele pe care trebuie să le evite și o persoană care face sport de anduranță. Este bine să nu consume condimente nedigerabile, nici sosuri și alimente grase înainte de activitatea sa, pentru evitarea disconfortului gastric (toate în măsura de toleranță a fiecăruia, bineînțeles). De asemenea, să nu consume alcool, iar după un antrenament intens să nu recurgă la „calorii goale" (deci la alimente care oferă energie calorică dar au o  valoare nutritivă mică sau nulă), deoarece atunci organismul are nevoie de reaprovizionarea cu alimente bogate în substanțe nutritive. Pizza, sandwich-club, cartofi prăjiți și "souvlaki", dacă dorește să le guste și să le consume este recomandabil să mai aștepte cel puțin o zi după exercițiu.

 

who is who

Dimitris Bertzeletos
Dietetician-Nutriționist


Vezi tips-uri pentru rezistență la exerciții!