Sănătate

Show_magnisio_forweb
Sănătate

Magneziu: cât avem nevoie și unde îl putem găsi?

Magneziul este un element cu proprietăți și beneficii multiple pentru organism. Este suficient să ne gândim că participă la peste 300 de reacții biochimice din corpul uman. Cele mai multe dintre femei îl știu deoarece au luat pe durata sarcinii, dar experții subliniază faptul că administrarea unei cantități suficiente de magneziu este necesară nu numai pentru femeile însărcinate, dar pentru noi toți! Mai multe ne prezintă chirurgul ortoped, dl. Haris Voulgaropoulos.

Ce este acest metal și ce îl face atât de important? Potrivit chirurgului ortoped dl. Haris Voulgaropoulos, este un metal moale alb, cel de-al 8-lea ca frecvență în scoarța terestră. "Rolul foarte important al magneziului pentru organismul uman este dat următoarele funcții: Participă la producerea de energie în organism, este necesar pentru activarea aminoacizilor, pentru sinteza proteinelor, sinteza ARN-ului și replicarea ADN-ului, participă la buna funcționare a sistemului nervos și la contracția musculară, contribuie la funcționarea normală  a inimii, ajută la dezvoltarea oaselor și  este util în transportul activ al ionilor, cum ar fi potasiu și calciu în membranele celulare".
"Magneziul este foarte important în prevenirea osteoporozei, deoarece ajută la absorbția calciului. Fără prezența unei cantități suficiente de magneziu, nu poate fi asigurată o cantitate suficientă de calciu în oase. În plus, dacă se administrează suplimente de calciu fără magneziu, există riscul ca acesta să nu se depoziteze în oase ci în alte părți, cum ar fi de ex. pe pereții arterelor sau în rinichi. Magneziul menține calciul dizolvat, împiedicând depunerea sa în artere și formarea de pietre la rinichi", explică expertul.

Lipsa de magneziu
Pentru a înțelege cât de important este magneziul, să vedem ce simptome și boli sunt cauzate de lipsa acestuia. În acord cu dl. Voulgaropoulos, deficitul de magneziu poate conduce la:
• Tulburări neuromusculare: slăbiciune musculară, crampe, ataxie, vertij, depresie, tetanie, convulsii
• Tulburări cardiovasculare: aritmii atriale și ventriculare, tulburări electrocardiografice
•Tulburări metabolice: tulburări ale metabolismului glucidic, hiperinsulinemie și ateroscleroză
• Probleme osoase: osteoporoză și osteomalacie

De cât magneziu avem nevoie?
60% din magneziu se găsește în oase, iar restul în țesuturi și aproximativ 1% în sânge. Bărbații adulți trebuie să consume zilnic 400mg de magneziu, iar femeile 310mg. După vârsta de 30 de ani, aceste cantități cresc până la 420 și, respectiv, 320mg.
Aportul de magneziu se realizează din alimente - de obicei, printr-un regim alimentar echilibrat, un adult mediu poate obține cantitățile zilnice necesara de magneziu. Aproape toate alimentele conțin magneziu - unele mai mult, altele mai puțin (pentru alimente bogate în magneziu, vezi tabelul corespunzător).
Cu toate acestea, există multe boli și situații care sunt responsabile pentru apariția lipsei de magneziu din organism. Diabetul zaharat, alcoolismul, administrarea anumitor medicamente (ciclosporină, aminoglicozide, amfotericină, diuretice de ansă), exercițiul fizic excesiv (de exemplu, la nivel de performanță), sindroame de malabsorbție (de exemplu boala celiacă, intoleranța la anumite alimente, boala lui Crohn), sarcina și alăptarea dar și diareea sau transpirația  excesivă sunt cele mai frecvente cauze ale deficienței de magneziu.
"Femeile în timpul sarcinii, sportivii (la nivel de performanță),  persoanele care practică exerciții fizice intense, diabeticii și persoanele care suferă de sindroame de malabsorbție, sunt grupurile ar trebui să ia magneziu sub formă de supliment alimentar," precizează dl. Voulgaropoulos.

Alimente bogate în magneziu

Migdale (30g)   80 mg
Alune Caju (30g)   75 mg
Spanac (1/2 cană)   75 mg
Cereale (1 cană)   55 mg
Alune (30g)   50 mg
Cartofi (1 mediu)   50 mg
Iaurt (225g)   45 mg
Orez integral  40 mg
(1/2 cană)
Banane (1 medie)   30 mg
Stafide (1/4 cană)   25 mg

 

Who is Who

Haris Voulgaropoulos
Chirurg ortoped