Sănătate

Show_energia_forweb
Sănătate

Energie toată ziua!

Vă treziți și vă simțiți epuizat, nu aveți chef de nimic, cu toate că ați dormit bine? Vă este greu să faceți față obligațiilor zilnice deoarece simțiți că vechea dvs. energie v-a părăsit? Dincolo de programul suprasolicitant la locul de muncă, de multiplele obligațiile zilnice sau de mai multe nopți nedormite, există și alte cauze ce pot fi responsabile de oboseala persistentă. Domnul farmacist Kostas Theocharis analizează problema și sugerează modalități naturale de a vă confrunta cu această situație, eliminând  oboseala prin knock-out!

În acord cu studiile, unul din cinci1 oameni din întreaga lume se simte obosit și unul din zece2 a observat o oboseală prelungită. Oboseala în sine nu este considerată o boală, dar este posibil să fie consecința unor situații fizice, psihologice sau sociale la momentul respectiv. Oboseala fizică și psihică sunt diferite, dar de obicei acestea coexistă.
Persoana care este epuizată fizic pentru o lungă perioadă de timp este de obicei, în același timp, și obosită psihic. De multe ori ne confruntăm cu oboseala în principal din cauza volumului mare de muncă și a obligațiilor de zi cu zi, dar oboseala poate proveni și dintr-o serie de alte motive, pe care le prezentăm în cele ce urmează.

Cauzele oboselii
În acord cu dl. Theochari, cauzele oboselii pot fi împărțite în două categorii. Factori ce țin de stilul de viață, care perpetuează problema, cum ar fi:
• Utilizarea excesivă a alcoolului
• Utilizarea cafeinei. O ceașcă de cafea vă va oferi inițial o ameliorare temporară a stării de oboseală, dar odată ce efectul cafeinei va începe să scadă (în mai puțin de 30 de minute), oboseala va reveni ca o răzbunare și poate fi chiar mai intensă3.
• Activitatea fizică epuizantă
• Inerția
• Lipsa somnului
• Alimentația nesănătoasă

Cu toate acestea, oboseala poate fi cauzată de o afecțiune medicală, cum ar fi diabetul de tip 2 nediagnosticat, cardiomiopatia sau insuficiența tiroidiană. Mai precis, oboseala poate fi cauzată de:
• Lipsa de vitamine și minerale
• Deficitul de fier/anemie. "Anemia are un efect direct asupra vieții noastre de zi cu zi, fiind o cauza majoră a unui energii reduse și a unui apetit scăzut pentru orice activitate. Cu cât rezervele de fier și de feritină din sânge se epuizează, aceste simptome se intensifică și organismul nostru este mai slăbit. Mai mult decât atât, sistemul imunitar și mecanismele de apărare sunt în "cădere" și suntem mai expuși la viroze sau infecții", ne explică dl. Theocharis.
• Hipotiroidismul. Funcționarea insuficientă a tiroidei înseamnă un nivel scăzut de hormoni tiroidieni în organism și creează senzația de epuizare. Este însoțită de creșterea în greutate și de dureri musculare. Hipotiroidismul este mai frecvent la femei și la vârstnici.
• Hidratarea redusă
• Tulburările somnului (de exemplu, insomnie, apnee de somn)
• Problemele cardiace
• Diabetul zaharat. Diabetul zaharat este o boală cronică în care nivelele de zahăr din sânge sunt foarte ridicate. Principalele simptome ale diabetului zaharat sunt polidipsie, poliurie, pierderea în greutate și senzația de oboseală.
• Stresul cronic. Persoanele cu stres continuu și de necontrolat se confruntă cu consecințele acestuia în viața cotidiană, chiar și la nivel fizic. Pe lângă sentimentul de anxietate pe care de obicei îl resimt, aceste persoane se simt adesea obosite.

Sfaturi pentru energie toată ziua, în fiecare zi!
"Un program nutritiv echilibrat și o hidratare bună a organismului este cel mai adecvat și natural mod de a face față stresului. Practic, acest lucru înseamnă că o dietă sănătoasă și corectă este primul pas pentru a simți din nou o senzație de bunăstare. Să nu uităm că "centrul de afaceri" al întregului nostru organism, care este creierul, are nevoie de un aport de  glucoză pentru a funcționa în mod normal. Un mic dejun bun și consumul unor mese mici și frecvente se pot dovedi mișcări extrem de benefice pentru organismul nostru, deoarece ne va oferi energia necesară și se evită epuizarea.
În afară de frecvența corectă, este important ca mesele noastre să fie și echilibrate, cu aport de alimente din toate grupele de alimente, pentru a primi substanțele nutritive necesare organismului nostru. Introduceți, deci, în alimentația dvs. cereale integrale, proteine ​​slabe, fructe, legume, produse lactate și pește și veți fi plăcut surprinși!
"Aliați în lupta împotriva oboselii pot fi suplimentele alimentare, cum ar fi de exemplu o multivitamină sau un supliment de vitamina B12 ", subliniază dl. Theocharis. Multivitaminele vin să umple lipsurile ce pot apărea ca urmare a lipsei unei diete echilibrate. În ceea ce privește B12, este foarte importantă pentru organism și este considerată "vitamina energetică" deoarece ajută la metabolizarea alimentelor în glucoză și, prin urmare, în producerea de energie. "Combinarea unei diete adecvate cu suplimentele alimentare pot avea doar un efect pozitiv asupra organismului", adaugă specialistul.
De asemenea, oricât de ciudat vi s-ar părea, mersul la sală după terminarea programului de muncă, nu numai că nu vă va obosi, dar vă va umple de vitalitate și vigoare. Cercetătorii britanici au descoperit recent că persoanele care au făcut sport în zilele lucrătoare, indiferent de durata sau intensitatea exercițiilor, au simțit mai puțin oboseala, au dormit mai bine, iar acest lucru s-a tradus printr-o creștere cu 15% a productivității în muncă4.
De asemenea, în timp ce vă aflați la birou sau acasă, aveți grijă să nu rămâneți nemișcat(ă) pentru o lungă perioadă de timp. Atunci când va ridicați și vă mișcați, sângele circulă mai bine prin tot corpul și astfel ajunge mai mult oxigen la creier, crescând astfel nivelul de vigilență și prin urmare energia nu vă va părăsi.

Recunoașteți simptomele
După cum ne spune specialistul, principalele simptome ale oboselii includ:
• incapacitatea de concentrare și de finalizare a activităților
• probleme de memorie și de somn
• anxietate, frustrare, uitare
• intensificarea simptomelor chiar și după o activitatea fizică sau mentală minimă
• pierderea poftei de mâncare
• somnolență
• pierderea puterii musculare

 

Info
Kostas Theocharis, Farmacist

 

Surse: 1. Tiredness, Series Editor: Dr Philip Timms, Royal College of Psychiatrists' Public Education Editorial Board. 2. Tiredness, Series Editor: Dr Philip Timms, Royal College of Psychiatrists' Public Education Editorial Board. 3. Caffeine, Centre for Addiction and Mental Health, URL: http://www.camh.ca/en/hospital/health_information/a_z_mental_health_and_addiction_information/Caffeine/Pages/default.aspx, data de acces: 4. Coulson J.C., McKenna J., Field Μ., Exercising at work and self-reported work performance, International Journal of Workplace Health Management 09/2008; 1(3):176-197.

  • Subiecte relative