Sănătate

Show_kriosa_for_web
Sănătate

Am răcit. Acum ce fac?

Tuşiţi, aveţi nasul înfundat, dureri de gât şi coriză? Vă simţiţi obosit, aveţi dureri musculare şi dureri de cap? Acestea sunt cele mai comune simptome ale răcelii, care ne  afectează în medie de 2-4 ori pe an. Potrivit oamenilor de ştiinţă, există aproximativ 200 de viruşi diferiţi ce pot provoca o răceală. Ce putem face pentru a o depăşi cât mai repede şi să nu rămânem prea mult la pat?
După cum ne explică domnul doctor Nikolaos Stoumpos, o dietă corectă şi uşoară va face simptomele mult mai discrete, deci constituie un prim pas corect. Domnul doctor ne oferă unele recomandări care ne vor ameliora starea neplăcută şi  deranjantă provocată de  răceală:

1. Evitaţi mesele grele, preferaţi alimente uşoare, în principal terci din fructe şi diferite salate. Nu vă îngreunaţi sistemul digestiv şi organismul prin digestia unor mese grele pe durata recuperării. Dacă aveţi poftă de mâncare, consumaţi cât mai multe fructe și legume. Vitaminele din fructe și legume (C, D, B) vor ajuta organismul dumneavoastră să se refacă mai rapid.
2. Consuma multe lichide (suc şi apă). "Beţi cantităţi mici de apă pe tot parcursul zilei, decât o cantitate mare o singură dată. Amintiţi-vă că organismul dumneavoastră este constituit din 60-70% apă. Prin intermediul apei sunt transportate substanţele nutritive în întregul organism şi sunt eliminate toxinele. Prin urmare, pentru o bună funcţionare a organismului, acesta trebuie să fie bine hidratat“, ne spune dl. Stoumpos. Evitaţi alcoolul, cafeaua şi prea multă sare, care deshidratează organismul.
3. Evitaţi supele calde - nu ajută atât de mult pe cât se credea până acum. "Evitaţi  alimentele de origine animală şi asiguraţi-vă că nu sunt prea fierbinţi. Mai ales dacă aveţi febră, preferaţi ca alimentele pe care le consumaţi să fie călduţe sau chiar reci, deoarece  corpul încearcă, datorită febrei, să elimine căldura şi din acest motiv este important să nu adăugaţi o nouă sursă", subliniază dl. Stoumpos.
4. În caz de febră se recomandă evitarea oboselii, rămâneţi acasă şi evitaţi fumatul activ sau pasiv. Febra reprezintă un mecanism de apărare. În măsura în care puteţi rezista nu luaţi antipiretice,  cu excepţia situaţiei în care aparţineţi grupurilor cu risc ridicat (dacă suferiţi de boli cronice, sunteţi în vârstă, fumători „înrăiţi“, copii, etc.).
5. Nu luaţi antibiotice. Răceala şi gripa sunt infecţii cauzate de viruşi, împotriva cărora antibioticele sunt neputincioase. În cazul în care medicul vă recomandă antibiotice o face  pentru că suspectează, prin natura şi durata simptomelor, că au apărut şi bacterii, care nu pot părăsi singure organismul.
6. Luaţi suplimentele alimentare adecvate. Suplimente alimentare îmbogăţesc şi completează dieta, ajutând astfel organismul să depăşească gripa. Cu toate acestea, rolul suplimentelor alimentare este în primul rând de prevenire. După cum ne arată domnul Stoumpos, "suplimentele nutritive pot fi folosite în scop preventiv şi pentru acoperirea deficienţelor alimentare, de exemplu, deficitul de micronutrienți (vitamine şi minerale). De asemenea, sunt utile pentru vegetarieni, femeile însărcinate, fumători, persoanele care consumă cantităţi mari de alcool, care suferă de stres cronic sau care suferă de boli cronice."Dl. Stoumpos ne mai explică faptul că vitamina C, echinacea şi zincul stimulează sistemul imunitar, dar chiar şi în cazul în care ne îmbolnăvim reduc intensitatea simptomelor şi grăbesc cu una sau două zile timpul de recuperare dacă sunt luate imediat, la apariţia primelor simptome.
7. Faceţi spălături nazale şi ale faringelui cu saramură. Există în farmacii produse speciale dar puteţi să preparaţi şi singuri o soluţie salină, amestecând 1/4 de  linguriţă de sare la o cană de apă caldă.
8. Încercaţi să fiţi relaxaţi, răbdători şi zâmbitori.

Alimente - aliaţi
Medicul generalist propune să introduceţi în alimentaţia dumneavoastră alimente care, direct sau indirect, stimulează sistemul imunitar. Cele mai importante dintre acestea sunt:
Usturoiul  & ceapa: Usturoiul, datorită alicinei pe care o conţine, are acţiune antioxidantă şi antimicrobiană.
Piper: Conţine fitochimicale şi o substanţă numită capsaicină, care este considerată analgezic. De asemenea, este bogat în vitaminele A, C şi B6, care acţionează ca antioxidanţi.
Ciupercile: Conţin beta - glucani, substanţe care activează şi stimulează celulele sistemului imunitar.
Ghimbir: Principalele substanţe active sunt zingerone şi gingeroles, cu efect anti-inflamator uşor și prin urmare poate atenua simptomele de răceală.
Mierea: Conţine elemente benefice cum ar fi glucoză, magneziu, potasiu, calciu, dar şi vitaminele din complexul B şi are pH acid. Are o acţiune antioxidantă şi antibacteriană semnificativă.
Evitaţi dulciurile, băuturile răcoritoare, prăjelile şi mâncărurile condimentate şi în general alimentele care conţin calorii goale şi care întârzie recuperarea. De asemenea, evitaţi brânza, untul şi laptele, care fac mucusul mai vâscos în loc să favorizeze expectoraţia.

Când ar trebui să vă adresaţi medicului?
Principalul motiv pentru care trebuie să contactaţi medicul  atunci când suferă de o răceală este probabilitatea de a apărea complicaţii. Mai precis, domnul Stoumpos recomandă o supraveghere atentă pentru a depista rapid orice agravare a simptomelor prin:

• Respiraţie rapidă
• Respiraţia şuierătoare
• Respiraţie dificilă (dispnee)
• Respiraţie care provoacă oboseala şi stare de rău sever
• Durere severă la nivelul abdomenului (mai frecvente la copii)
• Schimbări de comportament cum ar fi stări de confuzie, dezorientare şi lipsa clarităţii în gândire.
• Febră persistentă peste 39, care nu cedează sau care cedează pentru scurt timp după administrarea de antipiretice.

 

 

Who is who

Stoumpos Nikolaos
Medic generalist - medic de familie
nikolaostoumbos@gmail.com