Sănătate

Show_woman_110335787
Sănătate

MENOPAUZA: Oportunitate pentru schimbare!

În momentul în care primele semne de menopauză își fac apariția, psihologia femeii se schimbă deoarece încetarea menstruației a fost asociată cu debutul vârstei a treia. Acest fapt o îngrozește. Experții subliniază că femeile ar trebui să înceteze să  considere menopauza ca fiind... toamna vieții lor și să o privească ca pe o nouă... primăvară, ca o oportunitate pentru schimbare! Obstetricianul-ginecolog dl. Panagiotis Psathas răspunde la întrebările noastre, oferindu-ne clarificări.
Mai ales în cazul în care nu este pregătită în mod corespunzător pentru acest eveniment, femeia simte că timpul necruțător dorește să o priveze de identitatea sa feminină. Femeile la menopauză, în afară de faptul că „jelesc“ pierderea capacității lor reproducătoare, își fac gânduri negative referitoare la sănătatea și sexualitatea lor. Se tem că nu vor mai fi dorite, dar și dacă și în ce  măsură va fi redusă dorința lor sexuală. Multe femei consideră menopauza ca un semn al îmbătrânirii. Este însă o concepție incorectă, dar care le umple de  îngrijorare. Menopauza este în general o perioadă caracterizată de schimbări fizice și emoționale intense pentru femeie.  Apare de obicei la vârste cuprinse între 45 și 55 de ani  și înseamnă sfârșitul vârstei  fertile. Să luăm lucrurile de la început.

SIMPTOME
Pentru cele mai multe femei apar probleme și schimbări cum ar fi bufeuri (hot flushes), transpirații nocturne, iritabilitate, menstruații neregulate și dureroase, modificări bruște ale dispoziției, dificultăți de concentrare, tulburări ale somnului, dureri de cap frecvente, obosesc mai ușor, plâng fără motiv și iau în greutate. Fără îndoială, un rol important în aceste schimbări îl joacă și modificări hormonale care se produc în corpul femeii. La menopauză scade producția de hormoni ovarieni (estrogen, progesteron) și crește cea a hormonilor hipofizari, în încercarea lor de a activa ovarele.
"În timpul menopauzei, metabolismul încetinește. Simultan apar diferite schimbări hormonale, care pot crește senzația de foame, apariția depresiilor sau un somn prost. Astfel, femeile care intră la menopauză adesea pot lua în greutate, mai ales dacă nu își reglează stilul de viață în acord cu schimbările care au loc în organismul lor. Studiile arată că odată cu scăderea cantității de estrogen, femeile consumă mai multe calorii și alimente mai puțin nutritive, bogate în grăsimi și zahăr. În plus, reduc exercițiile fizice datorită oboselii, depresiei sau a tulburărilor de somn ce caracterizează premenopauza. De asemenea, se pare că nivelurile reduse de estrogen limitează rata metabolică de repaus (RMR, Resting Metabolic Rate) a femeii cu 40-70 de calorii/zi. Această cantitate de energie, în cazul în care nu se   compensează prin dietă și exerciții fizice este depozitată și astfel femeia ia în greutate", subliniază dl. obstetrician-ginecolog Panagiotis Psathas.
Tot dumnealui ne explică faptul că odată cu menopauza se  modifică și modalitatea de stocare a grăsimilor în organism: "Lipsa de estrogen schimbă direcția de distribuire a grăsimii, care se acumulează acum pe abdomen (în loc de acumularea pe șolduri), crescând astfel riscul bolilor de inimă și diabet."
Uscăciune vaginală, durerea în timpul actului sexual, lipsa de interes sexual și atrofierea urogenitală constituie o altă problemă. Pereții vaginali devin mai subțiri și mai uscați ca urmare a reducerii nivelului de estrogen. Datorită cantității mai mici de estrogen, sexul devine mai puțin confortabil. De asemenea, crește frecvența infecțiilor vaginale sau a  infecțiilor tractului urinar, în timp ce unele femei pot avea, de asemenea, incontinență urinară când strănută, când tușesc sau când râd.
Odată cu menopauza mai apar și unele modificări ale pielii (reducerea elasticității pielii feței și gâtului, aspect uscat și riduri), iar multe femei observă schimbări ale vocii, sporirea firelor de păr sau din contra, căderea părului, senzații dureroase ale sânilor, dureri musculare, inflamații articulare, etc. Cu toate acestea, un procent redus de femei, care nu depășește 15%, intră în perioada de post-menopauză fără dureri și fără nicio problemă specială.

Instrucțiuni de bază după instalarea menopauzei

  • Ocupă-te de tine la toate nivelurile (psihosomatice și spirituale).
  • Îngrijește-ți corpul mai mult. Când femeia ajunge la menopauză, se așteaptă la cel puțin încă 30 de ani de viață sănătoasă și productivă.
  • Reduceți caloriile pe care le ingerați și creșteți activitatea fizică. Exercițiile fizice acționează benefic asupra oaselor, inimii, a stării de spirit, accelerează metabolismul de bază etc. Exercițiile ar trebui să includă atât activitate aerobică cât și ridicare de greutăți / rezistență, pentru că la menopauză se observă o pierdere treptată a masei musculare dar și a forței cardiovasculare.
  • Concentrați-vă pe fructe, legume și cereale integrale, reducând grăsimile saturate, zahărul și alimentele prelucrate bogate în sodiu (conserve, produse conservate în sare, produse din carne, snacks-uri sărate, etc.).
  • Reduceți cantitatea de sare pentru mâncărurile gătite.
  • Luați mai mult calciu. Obiectivul dvs. ar trebui să fie ingerarea a 3 porții de lactate pe zi (o porție corespunde la un pahar de lapte sau un iaurt sau 40 g. brânză). Calciu există și în pești mici cum ar fi sardinele și în legumele cu frunze verzi (de exemplu rucola).
  • Vitamina D este, de asemenea, esențială pentru sănătatea oaselor. Indiferent de expunerea la soare ar trebui să luați suplimente de vitamina D în combinație cu calciu și magneziu, după indicațiile medicului.
  • Renunțați la fumat.
  • Limitați consumul de alcool și cofeină și obișnuiți-vă să beți multă apă.
  • Dedicați timp pentru relaxare, masaj, yoga și băi calde.