Fitness

Show_idaniko_varos
Fitness

Ce înseamnă greutatea ideală?

de Nektaria Karakosta

În ultimii ani, viața noastră este "bântuită" de multe numere, unul dintre acestea fiind și cel pe care ni-l indică cântarul. Experții însă, susțin că acest număr nu ne spune tot adevărul! În cele din urmă, proverbiala și sarcastica replică "nu sunt gras, dar am oasele grele" poate că ascunde în interiorul său mai mult adevăr decât ne imaginăm...Ce vrem să spunem atunci când ne referim la greutatea "ideală"? Cum și cât de credibil poate fi determinată? Nu cumva ceea ce noi considerăm ideal este de fapt subiectiv; Răspunsurile la aceste întrebări ne sunt oferite de Dieteticianul Clinic - Nutriționist,dl. Konstantinos Ziros.

"Deoarece greutatea ideală este unică și diferită pentru fiecare persoană, există metode de calcul care ne ajută să o stabilim. Este vorba despre niște tabele ce prezintă greutățile corporale asociate celei mai scăzute rate de mortalitate în rândul persoanelor sănătoase. Conform acestei logici, greutățile preferabile- ideale sunt considerate acelea care au fost corelate cu cele mai ridicate rate de longevitate", notează dl. Ziros.

Indicele de masă corporală
Una dintre metodele de calcul menționate mai sus, este indicele de masă corporală (IMC), care se calculează prin împărțirea greutății unei persoane, în kilograme, la înălțimea sa în metri, ridicată la pătrat (kg /m2). Deci, pentru o persoană cu înălțimea de 1,75 metri și greutate 85 kg, avem: 1,75 x 1,75 = 3,0625. Prin urmare, IMC a persoanei este 85 / 3,0625 = 27.75. Cunoscut și ca indicele lui Quetelet, IMC constituie o bună metodă de măsurare a greutății. Limitele IMC au fost stabilite de Echipa Internațională de Acțiune Împotriva Obezității (IOFT), după cum urmează:

Descrierea situației

IMC

Subponderali

<18,5

Greutate normală

18,5-24,9

Exces de greutate

25-29,9

Obezitate de tip I

30-34,9

Obezitate de tip  II

35-39,9

Obezitate morbidă

≥40

IMC are unele puncte slabe inerente. Cel mai important este că nu poate diferenția între țesutul adipos din organism și masa fără grăsime. "Deoarece excesul de greutate și obezitatea reprezintă un exces de grăsime în corpul uman, este de preferat să se măsoare grăsimea corporală și nu  greutatea corporală. Pentru controlul distribuției de grăsime în corp, precum și pentru calcularea grăsimii corporale totale, este necesar să se măsoare grosimea a două sau mai multe pliuri ale pielii. Se consideră că cea mai reprezentativă valoare este grosimea pliului pielii  format de triceps.", subliniază dl. Ziros.
"Procentul dorit de grăsime pentru bărbați variază între 13-15% iar pentru femei între 22-25%. Prin calcularea procentului de grăsimi existent în organism putem identifica în mod indirect și viteza  metabolismului. Un kilogram de grăsime "arde" de până la 18 ori mai puține calorii comparativ cu 1 kg de masă fără grăsimi ", adaugă specialistul.
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm faptul că greutatea ideală este unică și diferită pentru fiecare persoană. "Dincolo de metodele de calcul care o pot  determina, aceasta este stabilită și de fiecare persoană și de unde dorește să se situeze. S-ar putea spune că este absolut perfectă greutatea la care fiecare persoană se simte bine cu corpul său și care, în paralel, este în conformitate cu limitele stabilite de IMC ", spune Dl. Ziros.
Important este deci ca fiecare persoană să găsească  greutatea care i se potrivește și să încerce să  atingă această greutate. Este suficient, desigur, ca numărul -țintă să fie situat între limitele fiziologice (pe baza  metodei descrise mai sus).

Există o modalitate de a ajunge greutatea ideală?
Răspunsul este pozitiv. Cheia pentru a pierde în greutate este de a asimila în fiecare zi mai puțină energie decât ardeți. Aceasta se numește "echilibrul negativ de energie". După cum ne clarifică domnul Ziros, pentru realizarea obiectivului de atingere a greutății ideale nu este suficientă dieta, în sensul reducerii drastice de calorii asimilate, ci o schimbare radicală a stilului de viață al persoanei, care ar trebui să includă:

• activitate fizică
• menținerea unui jurnal alimentar (pentru un mai bun auto-control)
• un plan personalizat de dietă, de la un nutriționist- dietetician, adaptat la stilul de viață, istoricul medical și greutatea țintă a persoanei
• terapia comportamentală (controlul stimulilor,  restructurarea cognitivă, rezolvarea problemelor, prevenirea abaterilor, stimulare-recompensă).

Gimnastică: Slăbirea și sănătatea
Simpla dietă, așa cum s-a menționat, nu este suficientă pentru a determina o pierdere semnificativă în greutate. "Cheia" pentru asigurarea echilibrului energetic negativ este și activitatea fizică. Prin exerciții fizice de intensitate moderată crește rata metabolismului și metabolismului bazal, crește termogeneza indusă de dietă și  se îmbunătățește compoziția organismului. Cu toate acestea, beneficiile exercițiilor fizice nu se limitează doar la arderea caloriilor.
"Persoanele care fac exerciții fizice sau care desfășoară   o mică activitate fizică în viața de zi cu zi, sunt în mod clar mult mai câștigate față de persoanele inactive fizic, deoarece acestea au mai puține simptome de boli cronice (boala coronariană, diabet, hiperlipidemie, hipertensiune, obezitate, osteoporoză), se simt mai bine și au un statut nutrițional mai bun. Prin efectuarea de exerciții fizice pentru cel puțin 30 de minute pe zi, de trei ori pe săptămână la un nivel care ridică ritmul funcției cardiace la 70- 85% din valoarea maximă (HRmax), se poate obține o condiție fizică bună, cu toate beneficiile menționate mai sus " subliniază domnul Ziros.

Și dacă doresc să iau în greutate?
Pe de altă parte, dacă doriți să luați în greutate, soluțiile de tipul "consum 3.000 de calorii în plus pe zi", nu numai că nu se recomandă, dar este periculoasă pentru sănătate, mai ales dacă vorbim despre calorii ce provin din alimente bogate în zahăr și grăsimi. Oamenii care încearcă să ia în greutate trebuie să se îngrijească de creșterea aportului de energie cu aproximativ 500 de calorii pe zi, consumând alimente de calitate, să sporească proteinele pe care le  ​primesc prin alimentație și să introducă exercițiile fizice în viața lor, astfel încât caloriile suplimentare pe care le asimilează să nu se transforme în grăsime. În aceste cazuri, ajutorul unui dietetician - nutriționist care va îndruma persoana în mod corespunzător, se consideră important.

Feriți-vă de exagerări
Pierdere excesivă  în greutate ascunde pericole pentru sănătate. "Organismul unei persoană care este  subponderală datorită unei perioade lungi de echilibru caloric negativ, își pierde rezervele de energie. În afară de țesutul adipos pierde și material proteinic (prin catabolismul țesutului muscular), atrăgând și alte elemente  necesare pentru funcționarea normală a corpului (electroliți, oligoelementele, vitamine). Efectele asupra sănătății depind de cantitatea și de calitatea (componența) greutății pe care persoana o pierde", subliniază dl. Ziros. De asemenea, trebuie remarcat faptul că greutatea corporală scăzută este asociată cu hipotensiune, aritmii, anemie, osteoporoză, tulburări de menstruație și infertilitate la femei.

 

who is who

Konstantinos Ziros
Dietetician clinic- Nutriționist, M.Med Sci
e-mail: k.ziros@gmail.com