Nutriție

Show_metabolismos_for_web
Nutriție

Metabolismul: Putem să îl accelerăm?

Deseori auzim spunându-se despre o persoană că mănâncă dar nu se îngrașă deoarece „are un metabolism bun“. Un studiu în domeniu a confirmat în mare măsură această afirmație, dar întrebarea este: „Putem să schimbăm metabolismul și să avem controlul greutății în mâinile noastre?“. Răspunsul ni-l oferă nutriționistul- dietetician d-na Konstantina Papadimitriou- și este pozitiv. Nu putem face minuni, dar și în mică măsură dacă îl modificăm este bine!

După cum ne explică doamna Papadimitriou, „energia de care are nevoie fiecare persoană se poate împărți în două categorii: energia necesară pentru dezvoltarea și întreținerea organismului și energia care se consumă în activitățile fizice. Energia necesară pentru menținerea funcțiilor de bază ale organismului în viață (cum ar fi de ex. producerea căldurii, funcția corpului chiar și în stare de repaus total, respirația și gândirea), se numește rata metabolica de repaus (RMR) sau metabolismul bazal și este diferit și unic pentru fiecare persoană în parte. Din acest motiv și alimentația noastră trebuie să fie adaptată și individualizată la nevoile fiecăruia dintre noi“, subliniază.

Factori care influențează metabolismul
Metabolismul bazal este influențat de diferiți factori cum ar fi: sexul (femeile au o rata metabolică bazală mai redusă față de bărbații cu aceeași greutate și înălțime, deoarece bărbații au masa musculară mai mare și un procent mai redus de grăsimi), conformația corpului, vârsta (cu cât înaintăm în vârstă metabolismul își reduce ritmul), starea de alimentație, clima, eventuale tratamente medicamentoase ș.a.
„Este dificil să intervenim și să schimbăm unele dintre aceste caracteristici, dar există unele modalități prin care putem să intervenim și să îmbunătățim metabolismul nostru bazal. Tonifierea generală a organismului cu vitaminele și  mineralele corespunzătoare dar și cu suplimentele alimentare corecte va ajuta metabolismul nostru să ajungă la nivelele dorite“, ne explică doamna Papadimitriou, lucru care înseamnă că metabolismul și greutatea noastră nu sunt în afara controlului.

Accelerarea metabolismului în 9 pași:
Doamna Papadimitriou ne arată, în 9 pași, calea prin care putem controla și accelera ritmul metabolic:
Un mic dejun bun. Importanța unui mic dejun bun trebuie subliniată. Ritmul metabolic se reduce pe durata somnului și masa de dimineață îl readuce la ritmul său fiziologic.
Multe mese pe zi. „Pentru a funcționa, organismul nostru are nevoie de un aport frecvent de energie (la fiecare 3-4 ore). Când suntem nemâncați multe ore metabolismul încetinește, prin urmare corpul nostru „arde“ mai puțin, astfel încât să poată face față funcțiilor sale de bază“, explică dieteticianul.
Hidratarea corectă. Nu ar trebui, de asemenea, să uităm să  ne hidratăm corpul cu cel puțin 8-10 pahare de apă în 24 de ore. Lipsa apei și deshidratarea redusă, asimptomatică, au ca efect reducerea metabolismului.
(Green) tea time! Ceaiul verde este recunoscut pentru influența sa pozitivă în pierderea în greutate. Conține o cantitate mare de antioxidanți, catehinele, care accelerează semnificativ metabolismul bazal. O proprietate asemănătoare au și boabele de cafea, prin excitarea sistemului nervos. Cu toate acestea, „trebuie să fim atenți la cantitatea de cafeină pe care o consumăm zilnic, pentru evitarea altor consecințe nefaste“, ne atenționează doamna Papadimitriou.
Gusturi care...ard! Mâncărurile picante și ardeii iuți pot accelera metabolismul. Mai precis, ardeii iuți conțin capsaicină, o substanță care este răspunzătoare de creșterea consumului energetic al organismului. Adăugarea de condimente (în principal ardei) în mâncăruri poate ajuta la reducerea grăsimilor abdominale dar și a poftei de mâncare, deoarece crește termogeneza. Termogeneza reprezintă energia suplimentară de care are nevoie corpul pentru a digera alimentele, când este frig, când luăm medicamente sau datorită influențelor psihologice.
Suplimente alimentare. Componentele menționate mai sus se pot găsi și în suplimente alimentare adecvate, cu rezultate similare.
Exercițiul fizic. Beneficiile exercițiului fizic pentru pierderea în greutate și flexibilitatea generală sunt deja recunoscute. Exercițiul influențează însă și metabolismul nostru. Creșterea masei musculare conduce la creșterea metabolismului bazal deoarece celulele musculare consumă mult mai multă energie față de cele adipoase, chiar și în stare de repaus.
Somnul. Nu trebuie să uităm rolul somnului suficient. Cercetările au arătat că lipsa cronică de somn dereglează organismul. Astfel, poate conduce la reducerea metabolismului, la creșterea apetitului și la sporirea riscului de luare în greutate.
Stresul „creativ“ Prin stres crește secreția anumitor hormoni, cum ar fi adrenalina, ceea ce poate duce la creșterea ritmului de ardere a caloriilor.   Oamenii activi și cei care sunt expuși unui stres moderat au un ritm metabolic mai accelerat.

Măsurarea ratei metabolice de repaus
Putem afla oare viteza cu care se mișcă metabolismul nostru? „În prezent, pentru măsurarea ratei metabolice bazale se folosesc aparate corespunzătoare, care prin intermediul calorimetriei indirecte (care se refera la măsurarea consumului de O2 și producția de dioxid de carbon a persoanei), stabilesc ritmul metabolismului bazal în condiții stabile,           deci întrun mediu cu o temperatură normală (20oC-25oC), după ce persoana s-a odihnit 10-15 minute, la câteva ore după masă (cel puțin 4 ore), după consumul de cafea (cel puțin 4 ore), apă-lichide (cel puțin 2 ore), țigară (cel puțin 1 oră) și la multe ore după exerciții fizice (cel puțin 4 ore). În cele din urmă, persoana examinată nu trebuie să consume substanțe care accelerează metabolismul“, notează doamna Papadimitriou.
Aceeași specialistă arată că pentru o persoană care pierde în greutate, este important ca „metabolismul bazal să se măsoare la intervale regulate de timp deoarece este posibil să se reducă“.  Din acest motiv nu trebuie urmate diete intense, de lungă durată.  Când se ingerează cu mult mai puține calorii decât acelea de care are nevoie corpul, organismul „recunoaște“ subalimentarea ca fiind o amenințare și se apără. Astfel, se reduce ritmul metabolic, încercând să economisească energie.

 

Who is Who

Papadimitriou Konstantina
Nutriționist-Dietetician, MSc
Aleea Svolou 6, Centru
tel. 2310-230150
mobil: 6944208426
www.diatrofikaiygeia.gr