Nutriție

Show_peritto_lipos_app
Nutriție

Cum să ardeți excesul de grăsime

Cu toții știm care sunt, în linii mari, secretele pierderii în greutate, dar și secretele … eșecului nostru de a face față, cu curaj,  apariției în costum de baie pe plajă.  Dl. dietetician Sotiris Dargkinis oferă răspunsuri la întrebările noastre cu privire la pierderea în greutate combinată cu arderea de grăsime, care constituie factorul numărul unu al unei diete de succes, al unei condiții fizice mai bune și al sănătății organismului.
Grăsimea constituie principala formă de energie înmagazinată. Cu toate acestea, consumul excesiv de grăsimi determină concentrația de țesut adipos în diferite zone ale corpului. După cum subliniază dl. dietetician - nutriționist Dargkinis, « în corpul uman, grăsimea nu funcționează numai ca rezervă de energie pentru organism, dar și ca «izolație», având în vedere că protejează împotriva loviturilor și ajută la menținerea temperaturii corpului. Pe perioada dezvoltării corpului uman, în copilărie și adolescență, surplusul de energie care se acumulează în organism determină creșterea numărului de celule adipoase și poate duce la ceea ce  oamenii de știință numesc obezitate hiperplazică. În schimb, la adulți, celulele adipoase existente cresc în dimensiune  atunci când prin alimentație se aduce un aport mai mare de energie.  Cu alte cuvinte, așa cum este și normal, persoanei adulte, care în copilărie sau adolescență a acumulat un exces de grăsime, îi va fi mai greu să o piardă».
Dar de ce și cum se acumulează grăsimea în organismul nostru?  Răspunsul, de cele mai multe ori, este extrem de simplu: deoarece mâncăm mai mult decât e necesar! Atunci când furnizăm organismului mai multă energie decât are nevoie, acesta și-o stochează sub formă de grăsime. Conținutul de energie al alimentelor, adică cantitatea de energie pe care o conferă organismului în timpul digestiei, se măsoară în calorii. Atunci când caloriile absorbite din alimentație depășesc numărul celor pe care le consumăm, organismul stochează excesul sub formă de grăsime. Rezultatul? Creșterea corpului nostru atât în greutate, cât și ca volum.

Cum scăpăm de excesul de grăsime?
Soluția este, în conformitate cu specialistul citat, combinarea unei diete adecvate cu exerciții fizice.  «Ceea ce este important să înțelegem este faptul că trebuie să ne solicităm organismul pentru ca acesta să ardă energia pe care a stocat-o pentru o utilizare ulterioară. Un kilogram de grăsime pură este echivalent cu aproximativ 9.000 de calorii. În organismul uman, grăsimea nu este, bineînțeles, pură. De aceea, pentru a arde un kilogram, de grăsime, trebuie să pierdem aproximativ 7.500 de calorii. Pierderea de țesut adipos, și, prin urmare, arderea de calorii se pot realiza în două moduri. Fie va trebui să asimilăm zilnic mai puține calorii decât cele de care are nevoie corpul nostru pentru a-și menține greutatea, fie va trebui să ne educăm organismul, prin exerciții fizice, să ardă mai multă energie. Bineînțeles, așa cum este și normal, cea mai bună soluție este o combinație între cele două», explică dl. Dargkinis, care adaugă:
«Pierderea în greutate presupune o dietă echilibrată si exerciții fizice. Nu trebuie să ne împingem organismul până la extreme. Acest lucru este valabil mai ales atunci când vine vorba de diete. Din păcate, mulți oameni cred că, dacă minimizează aportul de energie, va reuși să slăbească și să ardă grăsimea în cel mai scurt timp posibil. Printr-o dietă săracă în calorii și neechilibrată în substanțe nutritive, majoritatea kilogramelor pierdute vor consta în țesut muscular și apă și, din păcate, foarte puțin în grăsime.
Pierzând însă țesut muscular, ardem mai puține calorii și slăbim mai greu. Ritmul metabolismului scade cu până la 45% și este perturbat.
Prin urmare, pentru ca cineva să poată să piardă mai multe kilograme sau să își păstreze noua greutate atinsă, va trebui să reducă și mai mult aportul de calorii din alimentație, lucru care, după cum înțelegem cu toții, nu este corect.  Soluții magice și diete fulger cu rezultate spctaculoase nu există, de aceea trebuie să fim foarte atenți».

Produsele de ardere a grăsimilor, aliații noștri
Chiar dacă nu se întâmplă  "miracole", există totuși produse care ne ajută în eforturile noastre de a arde excesul de grăsime și de a obține silueta dintotdeauna visată. Cu alte cuvinte, dacă urmăm un plan echilibrat de dietă și facem exerciții fizice în mod regulat, un astfel de produs va funcționa ca un ajutor complementar la efortul de menținere a greutății sau de slăbire. Dacă luați un astfel de supliment, fără o alimentație corectă și exercițiu fizic, este foarte posibil să nu obțineți rezultatele scontate.
Care sunt însă aceste produse și cum funcționează?

Produsele termogenice
Produsele termogenice cresc în diverse moduri temperatura corpului, ceea ce are ca rezultat o accelerare a metabolismului și pierderea de calorii sub formă de căldură. În funcție de produs, suplimentele termogenice pot conține un singur  ingredient activ sau combinații ale următoarelor: componente ale cafelei verzi, extracte de ceai, piper cayenne, metionină, colină și inozitol, care intervin suplimentar în arderea grăsimilor. Formula lor este adesea completată de crom, care contribuie la reglarea nivelurilor fiziologice ale glucozei în sânge și de piper negru, care accelerează arderile din organism. Pe piață există multe produse care conțin componente termogenice, fie singure fie în combinații.

Produse lipotropice
Produsele lipotropice activează enzime implicate în mecanismul de lipoliză și care, în general, acționează prin susținerea metabolismului grăsimii și, în special, a eliminării acesteia de către ficat.  În prezent, cele mai cunoscute produse lipotropice sunt carnitina, lecitina, colina, inozitolul, L-metionina. Produsele lipotropice, administrate în limita dozei recomandate, sunt considerate sigure și eficiente. Colina și inozitolul sunt considerate factori care deplasează grăsimile în organism și, în plus, reduc nivelul colesterolului rău. Nu sunt vitamine, dar adesea sunt clasificate împreună cu Grupul de Vitamine din complexul vitaminelor B. Lecitina este un arzător de grăsimi, adică descompune grăsimile în molecule mici, care se transportă mai ușor în sânge. Metionina este un aminoacid care participă la oxidarea grăsimii pentru a produce energie. Împreună cu colina și inozitolul este un factor vital pentru arderea grăsimilor, mai ales atunci este combinată cu exercițiile fizice .

Inhibitorii absorbției
Se împart în inhibitori de absorbție a grăsimilor alimentare (fat blockers) și inhibitori de absorbție a carbohidraților (carb blockers), dar exită anumite produse care prezintă  ambele tipuri de acțiuni. Acțiunea majorității inhibitorilor este localizată în tractul gastrointestinal. Se iau cu puțin timp înainte sau împreună cu alimentele care conțin grăsimi sau carbohidrați din amidon și rețin în mod selectiv o parte din aceste componente alimentare, împiedicând absorbția lor. Astfel, se reduce aportul caloric total.
Fibrele nedigerabile rețin grăsimile din alimente într-o cantitate de până la cinci ori greutatea lor și sunt evacuate împreună cu acestea din tractul intestinal fără a intra in circulaţia sângelui. Anumite tipuri de fibre, cum ar fi acidul hidroxicitric (HCA), întârzie absorbția carbohidraților și reduc transformarea acestora în grăsime, având în același timp o ușoară acțiune  anorexigenă și laxativă. Acidul hidroxicitric are, în același timp, o ușoară acțiune termogenică și taie pofta de mâncare.
În cele din urmă, cromul îmbunătățește acțiunea insulinei și este necesar pentru procesele de bază ale metabolismului glucozei și pentru controlul nivelului de grăsimi din sânge, fiind considerat util în același timp  și în metabolismul grăsimilor.

CLA
Acidul linoleic conjugat (Conjugated Linoleic Acid, CLA) este o substanță naturală care, potrivit ultimelor cercetări, s-a descoperit că poate juca un rol în tratamentul obezității. Aparține unei clase de substanțe nutritive numite acizi grași și am putea spune că este unul din așa zișii acizi grași  «buni», așa cum sunt și grăsimile omega-3, de care organismul nostru are nevoie imediată. Studiile au arătat că  CLA poate reduce nivelul de grăsimi din organism și poate crește nivelul de masă musculară.

 

who is who

Sotiris Dargkinis
Dietetician - Nutriționist
Egnatias 90, Thessalonikis & Epanomi, Salonic
e-mail: darginis@yahoo.gr