Nutriție

Show_gonimotita_for_web
Nutriție

Nutriția adecvată, pașaport spre fertilitate

Infertilitatea și incapacitatea de a procrea sunt, în prezent, una dintre cele mai importante probleme ale cuplurilor. În ce măsură, însă, este afectată fertilitatea de către nutriție? Ce trebuie să includem și ce trebuie să ... alungăm din dieta noastră zilnică pentru a ne crește fertilitatea?   Doamna Maria Kokkinou, dietetician - nutriționist, Șefa Departamentului de Nutriție din cadrul Centrului Medical Interbalcanic, ne oferă toate răspunsurile.
Stilul de viață modern, stresul dar și obiceiurile alimentare proaste, combinate cu alți factori, conduc din ce în ce mai multe cupluri la ușile specialiștilor, împingându-le în mod inevitabil la tratamente pentru combaterea infertilității și - de multe ori - la fertilizare în vitro.  Doamna Maria Kokkinou, dietetician - nutriționist, Șefa Departamentului de Nutriție din cadrul Centrului Medical Interbalcanic, răspunde la cele mai frecvente întrebări, atât ale bărbaților cât și ale femeilor, în ceea ce privește relația dintre alimentație și fertilitate.

Care este relația dintre alimentație și fertilitate?
«Un regim alimentar sănătos și echilibrat, cu o gamă largă de alimente, asigură toate substanțele nutritive necesare unei femei pentru a putea concepe, dar și pentru a duce la bun sfârșit o sarcină, precum și unui bărbat pentru a spori calitatea și cantitatea spermei necesare pentru fecundare», subliniază doamna Kokkinou.
Există, însă, substanțe nutritive specifice care pot îmbunătăți fertilitatea și elemente care sunt dăunătoare acesteia și care ar trebui evitate?  Răspunsul este afirmativ.
«Mai exact, femeile ar trebui să prefere produsele lactate integrale (lapte, iaurt), deoarece acestea oferă protecție împotriva problemelor de ovulație, cu atenție însă la cantitatea consumată pentru a preveni creșterea în greutate. Pentru bărbați este valabil exact contrariul: bărbații ar trebui să consume de preferință lactate degresate sau semi-degresate, deoarece s-a constatat că produsele bogate în grăsimi afectează morfologia și motilitatea spermatozoizilor.
Este foarte important ca acele cupluri care doresc să aibă un copil să consume fructe și legume (de ex. căpșuni, citrice, rodii, legume de culoare verde închis, spanac, varză, ș.a.). Vitaminele, mineralele și oligoelementele pe care acestea le conțin, precum și proprietăților lor antioxidante joacă un rol foarte important în tratamentul infertilității.  Este de preferat să fie consumate proaspete și crude, deoarece tratamentul termic poate reduce conținutul lor nutritiv.
De asemenea, consumul de cereale integrale (paine neagră, orez brun, cereale integrale, paste din făină integrală, ș.a.) și evitarea cerealelor rafinate (pâine albă, paste din făină albă, ș.a.) poate aduce rezultate pozitive în creșterea fertilității. În cele din urmă, consumul de pește de două ori pe săptămână joacă un rol important în sporirea fertilității, datorită conținutului ridicat de acizi grași, zinc, seleniu, vitamina B12 si vitamina D. Cu toate acestea,  se recomandă prudență în consumul de pești care conțin cantități mari de mercur, cum ar fi plătica și peștele-spadă», explică doamna Kokkinou.

În ceea ce privește alimentele care au un impact negativ asupra fertilității și ar trebui evitate, doamna Kokkinou recomandă:

• reducerea consumului de zahăr și de produse care îl conțin (de ex. sucuri de fructe ambalate, băuturi răcoritoare ș.a.), de alimente bogate în grăsimi, produse de patiserie (de exemplu, cornuri), alimente prăjite si procesate.
• consumul moderat de cafea (două cafele / zi) și alcool. Consumul excesiv de cafea crește numărul de radicali liberi si afectează negativ calitatea spermei, în timp ce abuzul de alcool duce la scăderea libidoului, sinteza necorspunzătoare a testosteronului, scăderea concentrării, a motilității și a producției de spermă.
• evitarea consumului de soia și de produse care conțin soia (lapte de soia, șnițele de soia, ș.a.) deoarece perturbă echilibrul hormonal.

Ce rol joacă greutatea corporală în fertilitate?
«Greutatea corporală joacă un rol important în momentul concepției, atât în cazul femeilor cât și al bărbaților», spune expertul nostru.
«Menținerea unei greutăți corporale normale este de o importanță crucială pentru succesul concepției. Este cunoscut faptul că obezitatea contribuie la apariția de tulburări de ovulație și de ciclu menstrual. Greutatea corporală pare să afecteze chiar și succesul în cazul reproducerii asistate.   Studiile au arătat că femeile cu obezitate de gradul 2 și 3 (obezitate morbidă), au cu  60% mai puține șanse de a concepe prin tehnici de reproducere asistată în comparație cu femeile care au o greutate corporală normală. Prin urmare, o parte integrantă a tratamentului de infertilitate ar trebui să fie și atingerea unei greutăți corporale sănătoase.
Este bine să remarcăm faptul că o mai mare importanță o are procentul de țesut adipos din corp decât greutatea corporală în sine. Există, de exemplu, cazuri de femei cu greutate normală, dar cu un procentaj de grăsime în corp sub limitele admise, care prezintă tulburări de ciclu menstrual sau chiar amenoree», menționează doamna Kokkinou.
«Tulburările de alimentație, în special anorexia și bulimia nervoasă, afectează de asemeni fertilitatea. Acestea provoacă multe dezechilibre biochimice,  care afectează sistemul hormonal precum și maturizarea sexuală (menstruația la femei și erecția la bărbați). Prin urmare, este necesar ca înainte de a începe eforturile de a concepe, potențialii părinți să se adreseze unui specialist pentru a trata aceste afecțiuni», subliniază specialista noastră.

Obezitatea afectează și fertilitatea bărbaților?
«S-a demonstrat că obezitatea afectează negativ și fertilitatea masculină, reducând atât calitatea cât și cantitatea spermei.  Cu toate acestea, studiile arată că bărbaţii supraponderali sau obezi nu întâmpină probleme mari în a avea copii și că doar un mic procent din bărbații obezi se confruntă cu probleme de fertilitate. Ceea ce este sigur este că ratele obezității sunt în creștere și că problemele de sănătate și disfuncțiile pe care aceasta le provoacă se înmulțesc. De aceea, o dietă echilibrată este un factor foarte important pentru sănătatea generală, atât a bărbaților cât și a femeilor», explică specialistul.

Există suplimente alimentare care pot ajuta fertilitatea?
«Există studii care arată că utilizarea regulată a unui supliment cu multivitamine  poate reduce riscul de infertilitate, care este cauzată în principal de tulburări de ovulație. Bineînțeles, este bine ca suplimentele alimentare să fie întotdeauna utilizate cu prudență și întotdeauna însoțite de o alimentație corectă și echilibrată. Un astfel de supliment ar fi bine să conțină nutrienți cum ar fi  acidul folic, acizii grași omega-3, vitamina E, vitamina C, zinc, vitamina B12, calciu, seleniu, fier », adaugă doamna Kokkinou.

Sfaturi nutriționale pentru cuplurile care vor să își mărească fertilitatea
• Consumați fructe și legume crude și proaspete
• Consumați, de preferință, cereale integrale
• Consumați pește de două ori pe săptămână
• Nu uitați de apă, pentru o mai bună hidratare
• Atenţie la alcool. Consumul excesiv de alcool duce la reducerea libidoului
• Beți cafea cu moderație
• Evitați zahărul și alimentele bogate în zahăr
• Înlocuiți sucurile de fructe standard cu zahăr cu sucuri proaspăt stoarse
• Evitați consumul de soia și de produse din soia

 

Maria Kokkinou
Dietetician - Nutriționist
Thiseos 1Β, Pefka - Retziki, C.P.: 57010, Salonic