Sănătate

Show_geros_skeletos_548x328
Sănătate

10 recomandări pentru ... un schelet puternic

1. Luați suficient calciu?
Este principalul component al oaselor și asigură o structură rezistentă a acestora. Surse bogate în calciu sunt laptele, produsele lactate (iaurt, brânzeturile galbene, etc.), legumele cu frunze verzi, broccoli, leguminoasele, cerealele și fructele uscate. În unele situații, cum ar fi intoleranța la lactoză, precum și la persoanele care nu introduc în dietă suficient calciu, este important să se administreze suplimente alimentare speciale.

2. Prețioasa vitamină D
Joacă un rol decisiv în absorbția calciului pentru că, în esență, constituie "mijlocul său de transport". Expunerea insuficientă la radiațiile solare precum și o dietă săracă în unt, pește gras (sardele, somon, scrumbii,  macrou, ton), ouă, ficat de miel sau de vită și cereale integrale pot contribui la apariția osteoporozei.

3. Reduceți cafeaua, alcoolul și sarea
Aportul excesiv de cofeină din cafea, ceai negru și băuturi energizante contribuie la apariția osteoporozei și crește eliminarea de calciu prin urină și fecale. Consumul de alcool la vârsta adolescenței reduce drastic masa osoasă și poate avea ca rezultat oase slabe la vârsta adultă. În cele din urmă, consumul ridicat de sare (nu trebuie să depășim o linguriță de sare pe zi) poate afecta absorbția  calciului, deoarece favorizează creșterea diurezei și, prin urmare, eliminarea sa prin urină.

4. Lăsați-vă de fumat și faceți exerciții fizice
Peste 20 de țigări pe zi predispun la osteoporoză. Fumatul are un efect toxic asupra osteoblastelor, celulele responsabile de producerea țesutului osos. Exercițiul fizic ajută la întărirea oaselor, fiind suficient să se efectueze în mod sistematic și sub îndrumarea unui specialist. Prin exercițiul fizic se transportă nutrienții necesari scheletului, care constituie principalii factori de menținere a masei osoase.

5. Poate vă lipsesc minerale?
Deficitul de magneziu poate afecta dezvoltarea osoasă și activitatea osteoblastelor și osteoclastelor și, prin urmare, metabolismul calciului. Surse bune de magneziu sunt fasolea, musli, orezul brun, pâinea integrală, migdalele, creveții, etc. Pentru dezvoltarea scheletului este necesar zincul, în timp ce fierul și cuprul contribuie la formarea colagenului.

6. Care este istoricul dvs. medical?
Administrarea pe termen lung a anumitor medicamente (cum ar fi cortizon, heparină, antiacide, anticonvulsivante, medicamente pentru tiroidă) poate afecta negativ metabolismul osos și poate să conducă la apariția osteopeniei și a osteoporozei. Discutați cu medicul dumneavoastră pentru a vă recomanda un tratament profilactic adecvat. Spuneți medicului dumneavoastră dacă suferiți de alte afecțiuni cum ar fi bolile tiroidiene, diabet insulino-dependent, sindrom de malabsorbție, dacă sunteți imobilizat pentru o perioadă lungă de timp sau nu vă hrăniți corespunzător.

7. Nu uitați proteinele
Aportul zilnic de proteine în cantități suficiente ​​este esențial pentru menținerea puterii musculare a corpului.  Astfel se reduc șansele de cădere, care sunt principala cauză de producere a fracturilor. Mai mult, proteinele sunt elementele structurale ale colagenului, care constituie 85% din componenta organică a osului.

8. Introduceți fructe și legume în alimentația dumneavoastră
Vitamina C în combinație cu aminoacizii glicină, lizină și prolină formează colagenul, element structural de bază al oaselor și a întregului organism.

9. Îmbunătățiți-vă echilibrul
... efectuând gimnastică pentru tonifiere, Pilates, gimnastică holistică și Tai Chi. Astfel, veți reduce riscurile de cădere, care sunt o cauză majoră a fracturilor. Pentru a reduce căderile, faceți și unele schimbări în mediul casnic: evitați podelele alunecoase, obstacolele (covoare, covorașe etc.), luminozitatea redusă, instalați mânere suplimentare și covorașe de baie anti-alunecare.

10. Examinați-vă
Testul de măsurare a densității osoase DEXA trebuie să se facă la începutul menopauzei (48-53 ani). În cazuri speciale, cum ar fi menopauza prematură, operații chirurgicale ginecologice, operații la vârste fragede sau utilizarea pe termen lung de medicamente care afectează masa osoasă, acest test trebuie făcut mai devreme.  În afară de DEXA trebuiesc făcute și analize speciale (de sânge și urină) pentru o evaluare globală a stării oaselor.

 

Who is who

George Gkoudelis MD, Ph.D.
Chirurg ortoped
PhD Universitatea din Atena
www.goudelis.gr
e-mail: goudelismd@yahoo.gr
mobil 6974496334